Zatik consiglia:
Iniziativa Culturale:

 

 

16 Ap 2020 . فتح الله - گولن دارای اصلیت ارمنی
آیا فتح الله گولن دارای اصلیت ارمنی است؟

در ترکیه موضوعاتی وجود دارند که برای نپرداختن به آن ها قوانین نانوشته ای وجود دارند. یکی از این موضوعات نقش آفرینی ارمنیان در تاریخ ترکیه است.


در ترکیه موضوعاتی وجود دارند که برای نپرداختن به آن ها قوانین نانوشته ای وجود دارند. یکی از این موضوعات نقش آفرینی ارمنیان در تاریخ ترکیه است.
خبرگزاری «نیوز ام.» ارمنستان در سلسله گزارشات خود پیرامون موضوعات ممنوعه در ترکیه این بار به موضوع اصلیت ارمنی فتح الله گولن پرداخته است. شخصیتی که هم اکنون به واسطه ضرباتی که به اردوغان وارد آورده است، در کانون توجه همگان قرار دارد.
یوسف حلاج اوغلو رئیس سابق انجمن تاریخ دانان ترکیه از شخصیت هایی است که چند سال پیش به ریشه های ارمنی فتح الله گولن اشاره کرده است. این موضوع همچنین توسط مراد آلپرن روزنامه نگار ترک مورد بحث قرار گرفته و تاکید شده است که نیاکان گولن اصلیت ارمنی داشته و در زمان های گذشته اقدام به کشتار ترک ها در ارزروم کرده اند.
در 14 ژوئن سال 1999 میلادی نشریه «استار» ترکیه گزارش جودت سارال رئیس پلیس آنکارا در خصوص گولن را منتشر کرد که در آن اصلیت او شدیدا زیر سئوال رفته است.
پایگاه خبری «تركیش نیوز» در 5 ژوئیه سال 2013 میلادی مطلبی درباره فتح الله گولن منتشر ساخت که در آن تاکید شده است جد گولن (در دهه 1910 میلادی) نزد شخصی به نام ابراهیم بیگ مشغول بکار بوده است و پس از آن که او و خانواده اش توسط ابراهیم بیگ کشته شده اند، کارگران علیه ابراهیم بیگ شورش کرده و در نهایت ابراهیم بیگ اقدام به خودکشی کرده است. از خانواده گولن تنها پدر او نجات یافته و با پنهان کردن هویت خود، هنگامیکه حدود 18 سال سن داشته است، به منطقه ایسپیر (اسپر) رفته و پس ازانتخاب نام اسلامی برای خود، ازدواج کرده است. پس از آن وی همواره به ارمنیانی که ترک ها را قتل عام کرده اند، دشنام داده و خود را یک مسلمان واقعی معرفی کرده است.
شاهد دیگر بر ادعای ریشه های ارمنی فتح الله گولن به زادگاه او مربوط می شود. معروف است که پدر گولن از منطقه خلاط در نزدیکی دریاچه وان که دارای جمعیت کثیری از ارامنه بود، به ارزروم مهاجرت کرده است. گفته می شود که پدر گولن به دلایل ناموسی از منطقه خلاط به منطقه باسن در ارزروم نقل مکان کرده است.
همچنین تاکیدات جالب توجهی در رابطه با اجداد گولن در پایگاه «كاسام هابر» ترکیه منتشر شده است. به گزارش این پایگاه خبری اجداد گولن بدلیل مشارکت در کشتار ترک ها و بویژه کردها برای مدتی به شهر ایروان که در آن زمان تحت حاکمیت ایران قرار داشته است، مهاجرت می کنند، اما پس از آن که موفق به ایجاد کسب و کار در این شهر نمی شوند، مجددا به ترکیه بازگشته و از آنجائیکه در منطقه خلاط متهم به کشتار ترک ها شده بودند، مجبور به اقامت در ارزروم می شوند.
در رابطه با ریشه های ارمنی گولن موضوع ایوب جان فرزند خوانده و الیف شفق عروس وی نیز مورد بحث قرار گرفته است. ایوب جان تحصیلات خود را در آمریکا به پایان رسانده و پس از بازگشت به ترکیه در روزنامه «زمان» ارگان جمعیت گولن مشغول بکار شده و اکنون مقام سردبیری کل نشریه «رادیکال» را بر عهده دارد. ایوب جان از معدود روزنامه نگاران ترک است که واقعیت نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخته و بر لزوم مواجهه با تاریخ تاکید دارد.
و اما در مورد الیف شفق عروس گولن نیز گفته می شود که مادر او ارمنی است. وی نیز مدت طولانی در روزنامه «زمان» مشغول به فعالیت بوده است. الیف شفق مولف کتاب جنجالی «فرزند نامشروع استانبول» با موضوع نسل کشی ارمنیان است که بدلیل نگارش آن براساس ماده 301 قانون جزائی ترکیه به اتهام اهانت به هویت ترک تحت پیگرد قضایی قرار گرفته است.
لازم بذکر است که جنبش ایجاد شده توسط فتح الله گولن که در ترکیه از آن به عنوان جمعیت مذهبی گولن نام برده می شود، دارای مدارس، دانشگاه ها، بنیادها، انجمن ها، خبرگزاری ها، بیمارستان ها و بنگاه های تجاری فراوانی در داخل و خارج ترکیه است.
گرچه از گولن به عنوان شخصیتی نام برده می شود که موفق به ادغام اسلام معاصر و دموکراسی در ترکیه شده و موجب تقویت نفوذ ترکیه در جهان شده است، اما با این وجود به عنوان قدرت اقتصادی و سیاسی تهدیدی برای نظام لائیک ترکیه محسوب می شود.
اعضای جنبش گولن دارای پست های کلیدی در کلیه ادارات کل دولت ترکیه بوده و ضربه شدید به اردوغان وحزب حاکم ترکیه در نتیجه عملیات افشای فساد مالی بزرگ نیز توسط همین اعضا به اجرا در آمده است.

نویسنده: آرتور هاکوپیان
منبع: «news.am» ارمنستان

ترکیه تاریخ ترکیه فتح الله گولن یوسف حلاج اوغلو انجمن تاریخ دانان ترکیه جودت سارال آرتور هاکوپیان

اخبار مرتبط

http://www.zatik.com/newsvis.asp?id=2729 http://www.zatik.com/newsvis.asp?id=2730

https://alikonline.ir/fa/news/political/item/130-%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%81%D8%AA%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%DA%AF%D9%88%D9%84%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D9%85%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F?fbclid=IwAR0ZdrkoSw8LtFtaK9sUgMe_-Zv_4kov5LQ40YzyGu72x4aVuKIpmtqEG9Q

Vahč

 
Il sito Zatik.com è curato dall'Arch. Vahé Vartanian e dal Dott. Enzo Mainardi;
© Zatik - Powered by Akmé S.r.l.