Zatik consiglia:
Iniziativa Culturale:

 

 

24 Ap- 2014-. Conferenza Stampa a Tehranایساک یونانسیانایساک
ایساک یونانسیان Issak Honanessioan :
La čprimanazione che ha riconosciuto il Genocidio fu la Stessa TRurchia con Kamal Ata Tutk nel 1919 creando contrasti forti con i Giovani Turchi;
اولین کشوری که نسل کشی ارمنیان را محکوم کرده خود ترکیه می باشد
به نقل از روابط عمومی موسسه هور ایساک یونانسیان تحلیل گر مسائل ترکیه در نشت خبری یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان که در سالن اجتماعات شورای خلیفه گری ارامنه تهران برگزار گردید گفت:
جامعه ایران با این حادثه تا حدودی آشنا است، اما سایر ابعاد آن مانند مصادره اموال ارمنیان توسط دولت عثمانی و نابودی آثار فرهنگی آنها را نمی دانند و لازم است که اصحاب مطبوعات و مورخان در این زمینه کمک کنند.
وی در ادامه گفت :فکر می کنم مطبوعات ،تاریخدانان و مورخان ایرانی وظیفه دارند برای تبیین دقیق حادثه نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی تحقیق و حقایق را بیان کنند زیرا این کار باعث می شود تا برخی شبکه های ضد ایرانی مانند بی بی سی این اجازه را به خود ندهند تا مسئله نسل کشی ارمنیان را بهانه کرده و به برخی افراد با ماهیت پانترکیستی و ضد ایرانی اجازه دهند تا در یک رسانه به بیان توهمات پرداخته و بین جامعه ایران تفرقه و نفرت افکنی بپردازند.
یونانسیان در پرسش خبرنگاری که پرسید علت آنکه ترکیه بصورت مکرر بحث تشکیل کمیسیون بررسی مشترک تاریخی را پیش می کشد چیست گفت:
به نظر من بحث در خصوص اینکه نسل کشی اتفاق افتاده یا نه گناه است و توهین به شعور جهانی و ارمنیان می باشد.

اولین کشوری که نسل کشی ارمنیان را محکوم کرده خود ترکیه و رهبر آن یعنی کمال آتاتورک می باشد ،حکومت تازه تاسیس کمال آتاتورک در سال 1919 هنگامی که محاکمۀ اعضای حزب اتحاد و ترقی یا ترک های جوان را انجام می داد در ادعا نامۀ ای که علیه اعضای حزب اتحاد و ترقی ثبت شده است حزب ترک های جوان و دولت اعلام داشته که فرمان قتل عام و نابودی کامل ارمنیان را صادر کرده است .در ادعانامۀ مذکور تأکید شده بود که اعضاء حزب اتحاد و ترقی از وضعیت ایجاد شده در زمان جنگ جهانی برای به اجرا در آوردن برنامه های سری خود یعنی پاکسازی ترکیه از اقلیت های غیر ترک فرصت را مغتنم شمرده و ارمنیان را قتل عام کرده اند.
از اینرو احکام صادره در آن دادگاه و محاکمه اعضای حزب اتحاد و ترقی و همچنین اظهارات کمال آتاتورک در سال 1923 که گفته بود ترک های جوان باید در قبال جان میلونها مسیحی اهل ترکیه که بی رحمانه از خانه هایشان رانده و کشتار شدند پاسخگو باشند خود گواه این ادعای من می باشد.

ترکها تاکانون چندین بار اصرار به تشکیل کمیسیونی مشترک از تاریخدانان ارمنی و ترک جهت مطالعه حقایق تاریخی کرده اند اما هر وقت تاریخدانان ارمنی، ترک و تاریخدانان اروپایی خواسته اند آرشیو های ترکیه را مطالعه کنند با واکنش دولت و اینکه آرشیوها به موضوع امنیت ملی مرتبط است روبرو شده اند. بسیاری از مورخین ترک نظیر تانر آکچام بارها گفته اند در ترکیه هیچ آرشیوی وجود ندارد زیرا دولت همه آنها را از بین برده است.

اما هدف ترکیه از اصرار به تشکیل کمیسیون مشترک چیست ؟ می توان اینگونه پاسخ داد، آنها با این کار می خواهند:
- موضوع نسل کشی ارمنیان را از بحث حقوقی و بین المللی به بحث تاریخی منحرف کنند، که در این راه ارمنستان و ارمنیان را به بازی تاریخدانان کشانده و سالها برای ترکیه زمان بخرد.
- تلاش و کوشش های ارمنیان برای احقاق حق و پرداخت غرامت از سوی ترکیه را منتفی سازد.
- در وجه بین المللی ترکیه سعی می کند خود را بانی حل موضوع قلمداد کرده و ارمنیان و دولت ارمنستان را مخالف با آن نشان دهد.

یونانسیان در پرسش خبرنگار دیگری که پرسید اینکه دولت ترکیه اعلام می کند در زمانی که کشتارها بوقوع پیوست واژه نسل کشی ابداع نشده بود پس نمی توان لفظ نسل کشی را به آن کشتارها اطلاق کرد گفت:
بله ترکها بارها گفته اند زمانی که کشتارهای ارمنیان اتفاق افتاده واژه نسل کشی ابداع نشده بود حال سوال من اینست آیا زمانی که هولوکاست یهودیان اتفاق افتاد این واژه ابداع شده بود این واژه توسط رافائل لمکین و بر پایه مبانی و ابعاد نسل کشی ارمنیان در سال 1948 ابداع و به تصویب سازمان ملل رسیده است.من معتقدم این حرفها چیزی جزء انحراف افکار عمومی از بحث اصلی نمی باشد.

v.v

 
Il sito Zatik.com è curato dall'Arch. Vahé Vartanian e dal Dott. Enzo Mainardi;
© Zatik - Powered by Akmé S.r.l.