Zatik consiglia:
Iniziativa Culturale:

 

 

14.Genn.2022 :Nucleare Iranians a Wienna è stato sodisfacente

ادامه مذاکرات وین؛ خوشبینی نماین اتحادیه اروپا؛ بازگشت نماینده ایران به تهران
۲ ساعت پیش
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه
منبع تصویر،EPA
توضیح تصویر،
کنفرانس خبری ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت است که ادامه مذاکرات وین نسبت به قبل "در فضای بهتری" است و تجدید توافق با ایران برای محدود کردن برنامه هسته ای این کشور را "ممکن" خوانده، اما در مقابل وزیر خارجه فرانسه مذاکرات را "کند" دانسته و درباره نتیجه آن ابراز تردید کرده است.

همزمان رسانه های ایران از بازگشت علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران به تهران خبر دادند. خبرگزاری ایرنا می‌گوید که قرار است مذاکره کننده ارشد ایران، دو روز دیگر به وین بازگردد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم که به چین سفر کرد به خبرنگاران گفت که نقش چین در کنار روسیه برای دست یافتن به یک "توافق خوب" در وین "بسیار مهم است اما از طرف‌های غربی مذاکرات انتقاد کرد و گفت در رفتار و گفتار طرف های غربی مذاکرات "تعارض وجود دارد" و طرف‎های غربی " ابتکار عملی" نشان نمی‌دهند.

جوزپ بورل، روز جمعه ۱۴ ژانویه، در یک نشست خبری همراه با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه درباره مذاکرات وین گفت: "ما به پایان یک روند طولانی می‌رسیم، بعد از کریسمس 'فضا بهتر ' است، قبل از کریسمس بسیار بدبین بودم، امروز معتقدم دستیابی به توافق ممکن است."

او گفت که احتمالا ظرف "هفته های آینده" درباره "توافق نهایی" به نتیجه خواهند رسید.

آقای بورل گفت: "من امیدوارم که امکان بازسازی این توافق به شکل زمان قبل از خروج آمریکا، همچنان وجود داشته باشد."

این جلسه مطبوعاتی پس از نشست غیررسمی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شهر برست در غرب فرانسه برگزار شد.

اما برخلاف خوشبینی آقای بورل، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در تایید اظهارات پیشین خود گفت که گفتگوهای وین کندتر از آن پیش می‌رود که بتواند به نتیجه‌ای برسد.

وزیر خارجه فرانسه: هنوز راه درازی تا حل اختلافات در وین باقی است
از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
پادکست
رادیو فارسی بی‌بی‌سی
رادیو فارسی بی‌بی‌سی
پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی

برنامه ها
پایان پادکست
ژان ایو لودریان پیشتر هم گفته بود که گفت و گوهای وین برای احیای برجام به کندی پیش می رود و اضافه کرد این باعث شکافی در گفتگوها می شود که شانس یافتن راه حلی برای تامین منافع همه طرف ها را خراب می کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات وین گفته که هنوز در برخی زمینه ها، بسیاری مسائل حل نشده باقی مانده است.

این منبع روز جمعه به خبرنگاران گفت که مذاکرات در مسیر درستی است اما وقت محدود خواهد بود و افزود: "در تک تک قسمت‌های متن (غیرنهایی) مسائلی وجود دارد که هنوز در دست بررسی هستند."

همزمان خبرگزاری ایسنا با انتشار خبر بازگشت آقای باقری کنی، تاکید کرده که این به معنی "توقف دور هشتم مذاکرات نیست و مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه ادامه خواهد داشت."

پیشتر گزارش شده بود که در ادامه مذاکرات وین امروز "جلسات مختلف در سطوح سیاسی و کارشناسی" برگزار شده است و روسای هیات مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی با انریکه مورا، هماهنگ کننده گفتگوها دیدار و گفتگو داشتند.

در ماه‌های اخیر و پس از تعیین هیات مذاکره کننده ایرانی در دولت ابراهیم رئیسی، مذاکرات از سر گرفته شده و در بیشتر موارد روسیه به عنوان رابط بین ایران و آمریکا عمل می‌کند.

به گزارش ایرنا، "ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غیررسمی، نظرات خود را در موضوعات چهارگانه رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع موثر تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و راستی آزمایی ارائه کردند و هیات‌ها در حال بررسی این متون هستند.

Vartanian

 
Il sito Zatik.com è curato dall'Arch. Vahé Vartanian e dal Dott. Enzo Mainardi;
© Zatik - Powered by Akmé S.r.l.