Zatik consiglia:
Iniziativa Culturale:

 

 

24 Ap, 2015 . Karen Khanlari ,deputato del parlamento della R, I Iraniana chiede che il governo iraniano riconosca il Genocidio degli Armeni_ ضروری است که جمهوری اسلامی به صورت رسمی و حقوقی نسل کشی ارمنیان را بپذیرد
دکتر کارن خانلری
ضروری است که جمهوری اسلامی به صورت رسمی و حقوقی نسل کشی ارمنیان را بپذیرد

به نقل از روابط عمومی موسسه هور دکتر کارن خانلری نماینده ارمنیان تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی در نشت خبری یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان که در سالن اجتماعات شورای خلیفه گری ارامنه تهران برگزار گردید گفت:
به گزارش خبرنگار موسسه هور دکتر کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس، عصر دیروز پنجشنبه سوم اردیبهشت ماه 1394 در نشست خبری که به مناسبت یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه به دست دولت عثمانی برگزار شد، با بیان اینکه مطالبه اصلی ارامنه قبول مسئولیت نژادکشی سال ۱۹۱۵ میلادی توسط دولت ترکیه است اظهار داشت: آن حادثه صرفا یک واقعه دردناک مربوط به جنگ جهانی اول نبوده و در واقع یک نوع جنایت علیه بشریت است.

وی با بیان اینکه ما می خواهیم دولت ترکیه مسئولیت این نسل کشی را با تمام پیامدهای حقوقی آن بپذیرد گفت: در صحبت های اخیر آقای داوود اغلی نخست وزیر ترکیه حتی پوزش نیز دیده نمی شود، در حالی که در رابطه با سایر نمونه های نسل کشی در جهان از جمله نسل کشی یهودیان، دولت آلمان مسئولیت این حادثه و پرداخت غرامت آن را برعهده گرفت.
خانلری در درباره پیگیری های حقوقی صورت گرفته در این زمینه تصریح کرد: در ماده ۳۰ یک قطع نامه حقوق بشری که در سال ۱۹۷۴ میلادی برای نخستین بار توسط کمیسیون وقت حقوق بشر سازمان ملل صادر شد، موضوع نسل کشی ارامنه مطرح شده است؛ ما در این رابطه پیگیری هایی را انجام داده ایم اما تا زمانی که دولت ترکیه مسئولیت این حادثه را نپذیرد، مشکل است که بتوان جنبه حقوقی آن را از ترکیه پیگیری کرد و شاید این نیز ناشی از نقص در قوانین باشد.
نخستین بار پس از انقلاب امام خمینی (ره) نسل کشی ارامنه را یادآوری کردند
نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به وضعیت پیگیری این حادثه از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران از گذشته تاکنون اظهار داشت: موضع گیری ایران در قبال این حادثه از همان ابتدای بروز آن عیان شد؛ چراکه ایران پذیرای جمع زیادی از ارمنی هایی شد که در نتیجه این حادثه آواره شده بودند.

خانلری گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز برای اولین بار امام راحل به این مسئله اشاره و تاکید کردند که ارامنه و سایر شهروندان ایران آزادی و حق زیستن و حق کار دارند.
وی افزود: بعدها نیز رئیس دولت اصلاحات در سفر به ارمنستان در بنای یادبود ارامنه ظاهر شد و ادای احترام کرد و آقای دکتر احمدی نژاد را دو بار این حادثه را محکوم و مطرح کرد و آقای بقایی معاون رئیس جمهور نیز به این حادثه با صراحت اشاره کرد و دو سال پیش نیز آقای ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس به مناسبت ۲۴ آوریل وقوع نسل کشی را به صراحت پذیرفت و محکوم کرد و براساس مبانی فقه شیعه و نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر آن را واکاوی و تحلیل کرد.

خانلری با بیان اینکه این موضع گیری های مسئولان جمهوری اسلامی بسیار مثبت است تصریح کرد: در عین حال یک گام فراتر از این موضع گیری ها ضروری است که جمهوری اسلامی به صورت رسمی و حقوقی این مسئله را محکوم کند، هرچند شاید به خاطر مسائل سیاسی نتوانیم این ماجرا را کامل دنبال کنیم اما می توان به توفیقاتی دست یافت.
پذیرفتن مسئولیت نسل کشی ارامنه باعث جلوگیری از تکرار حوادث مشابه می شود
نماینده ارامنه شمال در مجلس در ادامه با بیان اینکه محکومیت رسمی نسل کشی و پذیرفتن مسئولیت آن باعث می شود که دیگر هیچ دولتی دست به این اقدامات نزند عنوان کرد: این مسئله باعث می شود حتی گروهک هایی مانند داعش امروز دست به این جنایت ها نزنند و از طرف دولت هایی مانند ترکیه حمایت نشوند.

خانلری در پاسخ به پرسشی درباره ادعای دولت ترکیه مبنی بر اینکه در زمان وقوع این حادثه مسئله حقوق نسل کشی وجود نداشته است تاکید کرد: تمام قوانین مربوط به جنایت علیه بشریت از جمله کنوانسیون نسل کشی، «عطف به ماسبق» می شود.
وی همچنین در رابطه با ادعای نسل کشی ارامنه به دلیل جاسوسی برخی از آنها نیز گفت: اینکه دولتی به خود اجازه دهد که به دلایل حزبی و سیاسی آن هم از سوی چند نفر یک ملت را نابود کند، یک دلیل مسخره و توجیه جنایت است؛ حتی در رابطه با واجب القتل بودن شیعیان از دید خلفای عثمانی نیز تاکنون صد فتوا نیز در طول تاریخ صادر شده است که این فقط در رابطه با شیعیان است.

خانلری افزود: چند شب پیش در بی بی سی این مسئله مطرح شد که چون عده ای از ارامنه با روس ها همکاری می کردند، عثمانی ها این اجازه را داشتند که آنها را بکشند! این چه منطقی است؟! اگر خیانتی انجام می شود باید پیگیری حقوقی شود، نه اینکه کل یک ملت را از بین ببرند.
نماینده ارامنه شمال در مجلس با اشاره به نابودی دو هزار کلیسا و بیش از هزار و ۵۰۰ مدرسه و مرکز فرهنگی مربوط به ارامنه در جریان نسل کشی صورت گرفته خاطرنشان کرد: دولت ترکیه در طول تاریخ ۵ مورد نسل کشی انجام داده است که سه مورد از آنها مربوطه به ارمنی ها و دو مورد مربوطه به شیعیان و کردها بوده است و ما نیز با کردها و علوی ها احساس همدردی کرده ایم و این مراودات در طول یکصد سال اخیر برقرار بوده و بعد از این هم برقرار خواهد بود.

http://www.hoosk.net/fa/news/armenian-genocide/item/42html

V.V

 
Il sito Zatik.com è curato dall'Arch. Vahé Vartanian e dal Dott. Enzo Mainardi;
© Zatik - Powered by Akmé S.r.l.